Leta i den här bloggen

2012-01-04

Andra intrycket av HyperV

För nått år sedan lekte jag runt lite med en HyperV installation.
Då körde jag på Windows 2008 R2 och aktiverade HyperV-rollen. Dock fick jag det inte att fungera riktigt som jag ville så det blev bara en kort visit..

Nu testade jag mig på HyperV igen men denna gång tänkte jag att varför inte köra Hyper-V server (alltså Core versionen).

Installationen var precis som förväntat tokenkel.

Eftersom att detta är en labb-installation så hade jag inte tänkt lägga med servern i nått AD utan bara ha den i en worgroup...
Men det visar sig rätt snabbt att det blir enormt mycket enklare att få saker att funka om man lägger med servern i ADt..

Nästa "intressanta" sak kommer när jag försöker konfigura diskar.
Allt skall ju göras från en annan klient och ansluta med adminverktygen... Det är nte toksmidigt.
Jag hittade en guide för att konfigurera iSCSI och ansluta diskar. Inte helt intuitivt är den spontana reaktionen...

Nåja, jag behövde bara skriva av mig lite.
Några länkar som kan vara bra att ha:
- Managing Hyper-V Server 2008 R2 from Windows 7
- Hyper-V Remote Management Configuration Utility 
- Using Microsoft Hyper-V Server in Workgroup
- Configure the iSCSI initiator in Windows Server Core or Hyper-V Server
- Configuring Remote Management of Hyper-V Server - in a workgroup

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...